Hersenafwijkingen en taalbegripsontwikkeling bij kinderen met cerebrale parese: een MRI studie
Achtergrond
Cerebrale Parese (CP) is een neurologische aandoening die gepaard gaat met motorische, cognitieve en communicatieve problemen. Communicatieproblemen kunnen gevolgen hebben voor de relaties, participatie in het dagelijks leven en de sociale omgeving van het kind. Taalbegripsontwikkeling is cruciaal voor de communicatieve participatie en ontwikkeling van kinderen. Belangrijk is te realiseren dat CP wordt veroorzaakt door verworven of aangeboren afwijkingen in de hersenen. De rol van deze onderliggende hersenafwijkingen bij de taalbegripsontwikkeling bij CP blijft echter nog onduidelijk.
Doel onderzoek
1) Onderzoeken welke relatie er bestaat tussen het type, de ernst en de locatie van MRI hersenafwijkingen en de ontwikkeling van het taalbegrip bij kinderen met CP over alle GMFCS niveaus.
2) Het onderzoeken welke variabelen van invloed zijn op type, ernst en locatie van MRI hersenafwijkingen en het cognitief functioneren bij kinderen met CP.
3) Het onderzoeken hoe de relatie tussen type, ernst en locatie van MRI samenhangen met de ernst van functionele mobiliteitsbeperkingen (GMFCS) en beperking van communicatieve vaardigheden (CFCS) bij kinderen met CP.
Methode
Het betreft een retrospectief MRI onderzoek van 188 kinderen in de leeftijd van 1;6 tot 8;11 jaar waarvan over een periode van 3 jaar met een interval van 1 jaar de taalbegripsontwikkeling is onderzocht met behulp van de Computer-Based instrument for Low motor Language Testing (C-BiLLT). Er wordt zowel gekeken naar de relatie tussen de resultaten van de TO (1e) meting op de taaltest(C-BiLLT) en het MRI beeld en het verloop van de taalbegripsontwikkeling (longitudinale data) en het MRI beeld.
De volgende patronen worden onderzocht: (1) Basal Ganglia Thalamic Lesions, (2) Full-Term Border-Zone Infarction, (3) Multicystic Encephalomalacia, (4) Periventricular Leukomalacia, (5) Posthemorrhagic Porencephaly, (6) Middle Cerebral Artery Infarction, (7) Developmental brain malformations en (8) Non-specific lesions. De ernst van de laesie wordt geëvalueerd en de grootte en ontwikkeling van de belangrijkste hersencomponenten wordt beoordeeld.
Resultaten
Met de resultaten van het onderzoek hopen we inzicht te krijgen in welke determinanten van medisch-neurologische aard (MRI patroon, type en ernst hersenschade), van belang zijn bij de taalbegripsontwikkeling van kinderen met CP en of deze eventueel een voorspellende waarde hebben.
Dit project wordt uitgevoerd op het AmsterdamUMC, afdeling Revalidatiegeneeskunde en (kinder) neurologie (aanvragers) in samenwerking met het MUMC, afdeling neurologie.
Bijdrage JKF Kinderfonds samen met Kinderrevalidatiefonds Adriaanstichting € 35.000