kinderen met een lichamelijke beperking steunen wij
kinderen met een lichamelijke beperking steunen wij
JKF
JKF

We ontvingen de verantwoording over de schoolreis van de examenklassen T4/T5 van het Breda College. Wat hadden de leerlingen een geweldige reis, al gingen ze uiteindelijk niet naar Londen.

De organisatie van de reis werd gedaan door 10 bovenbouwleerlingen van de theoretische leerstroom VMBO.
Het project was echt van de leerlingen. Vooral de leerlingen die actief betrokken waren bij het regelen van de huisjes en de bus hebben alles zelf georganiseerd. Correspondentie in het Engels, bellen, mailen. Maar ook tijdens de reis waren er dingen die ter plekke geregeld moesten worden en taken die de leerlingen moesten uitvoeren. Van het ter plekke moeten veranderen van de kamerindeling tot het doen van kleine klusjes. Soms waren leerlingen daar te moe voor, zo'n reis is erg inspannend. Het was mooi te zien hoe er dan samen gekeken werd naar taakverdeling. De groep deed de voorbereiding van de reis samen en daardoor werd de verantwoordelijkheid ook samen gedragen. De leerlingen hielden echt rekening met elkaar en de sfeer in de groep was goed. Door dit hele proces ontwikkelden de leerlingen competenties op het gebied van samenwerken, plannen en organiseren, budgetbeheer, sociale vaardigheden, het herkennen en aangeven van grenzen (zowel van anderen als van zichzelf en zowel op sociaal als lichamelijk gebied) en (Engels) taalgebruik.

De oorspronkelijke bestemming was Londen. Daarnaast zouden de leerlingen een bezoek brengen aan de universiteit van Oxford en een school voor speciaal onderwijs, ook in Oxford. Verder stond er een bezoek aan een dierentuin stond op het programma. Maar omdat er vlak voor de schoolreis een aanslag plaatsvond in Londen werd besloten het programma geheel in de buurt van Oxford te houden. Dat pakte heel goed uit. Het bezoek aan en de rondleiding in de universiteit van Oxford, het bezoek aan de dierentuin, maar ook het boodschappen doen in een Engelse supermarkt en het eten in een echte pub waren de hoogtepunten.

Maandag stond in het teken van de heenreis. Met de touringcar in de trein door de kanaaltunnel, de leerlingen vonden het een bijzondere ervaring. Op dinsdag bezochten de leerlingen het Natural History Museum in Oxford. Daar leerden ze veel over dieren uit verschillende tijden, over dinosaurussen lang geleden, maar ook over kakkerlakken uit het heden. Enkele leerlingen durfden het zelfs aan een levende kakkerlak op hun hand te houden. Stoer! Natuurlijk werd er 's middags ook geshopped in Oxford.
De woensdag stond in het teken van een bezoek aan het Cotsworld Wildlife Park. De leerlingen hadden daar veel lol om de dieren. Vooral met een pauw, het leek alsof hij de leerlingen de weg door het wildpark wees.
Donderdags werd Abingdon bezocht, de leerlingen hebben ook daar geshopped en 's avonds zijn ze gaan eten in een echte Engelse pub. Een oud docent van het Breda College, meneer Jeroen, woont nu in Abingdon en werkt op een school voor speciaal onderwijs. Hij legde de verschillen uit tussen speciaal onderwijs in Engeland en Nederland. Dat was erg leerzaam.
Vrijdag werd gebruikt voor de terugreis en toen zat de schoolreis er al weer op. Uit de foto's en het verslag blijkt dat de leerlingen een heel leuke schoolreis hebben gehad.

Het JKF Kinderfonds zet zich in voor het verbeteren van de kwaliteit van leven van kinderen en jongvolwassenen tot 25 jaar met lichamelijke beperkingen. Ook voor hen is het kunnen deelnemen aan een schoolreis erg belangrijk. Daarom droeg het JKF Kinderfonds graag bij aan de eindexamenreis van de klassen T4 en T5 van het Breda College.


Youtube

 

Instagram

Facebook

Contactinformatie

JKF Kinderfonds

Heijenoordseweg 3 
6813 GG Arnhem

telefoon: 026-3526981 

email: projecten@jkfkinderfonds.nl